Surviving Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Suzan - WaarBenJij.nu Surviving Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Suzan - WaarBenJij.nu

Surviving Quito

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzan

29 Juni 2012 | Ecuador, Quito

Aller eerst wil ik iedereen van harte bedanken voor alle mooie felicitaties die ik heb gekregen omdat ik over 4 maanden jarig ben. Zeer attend :)

Als tweede wil ik toevoegen dat het kan dat er soms een 'y' geschreven staat inplaats van een 'z'. Dat komt omdat deze op dit toetsenbord omgedraaid zitten..

Dan wil ik graag over gaan tot de orde van de dag. Ik heb ondanks dat ik nog maar vijf dagen op reis ben al een hoop te vertellen. Laat ik voor de verandering gewoon bij het begin beginnen.
Daar sta je dan, op schiphol, net achter de douane, in je eentje. Gelukkig duurde het niet lang voor ik kon boarden. Dus ik maar keurig netjes naar mijn gate. Bij de gate aangekomen merkte ik dat Ecuador blijkbaar niet een bestemming is waar Nederlanders massaal naar toe gaan. Op een echtpaar na (mas y menos) was ik de enige Nederlandse aan board. Ik besloot maar 'vrienden' te maken, wat moet je anders doen.. Naast mij in het vliegtuig zat een Chinees. Tenminste zo leek het. Dus ik vragen waar hij vandaan kwam, want ik spreek niet elke dag met een Chinees. Deze jongeman bleek uit Shanghai te komen en moest naar Quito voor zaken. Ik dacht nog 'Die chinezen zitten ook overal'. Twee rijen voor mij zat een jongen aan wie ik op de terugweg van het toilet een kauwgompje heb gevraagd (was ik vergeten en verkochten ze niet op Schiphol, hij had ze op zijn tafel staan dus..) Met hem heb ik nog een tijdje gepraat. Hij ging terug naar Ecuador, op vakantie, omdat hij in Frankrijk studeert (of zo). Ik gaf aan dat ik (nog) geen Spaans spreek en vroeg of ik een beetje in zijn buurt kon blijven tijdens het paseren van de douane. Dat vond hij geen probleem. Bij de douane aangekomen was ik inderdaad blij dat die jongen achter me stond. Want ze vragen je vanalles, maar ik zelf had geen idee waar ze het over hadden. Hij heeft het een en ander vertaald en zo kon ik gemakkelijk verder.
Aangekomen in de aankomsthal zag ik gelijk een man met een bordje in zijn handen met daarop 'Susane Buijs' geschreven. Ik vermoede dat ik dat was ;-) Zo werd ik heel snel naar het huis/apartement gebracht waar ik de eerste drie weken 'woon'. Het is het huis van Augustin, de directeur van de taalschool waar ik Spaanse les volg. (weet ik ook weer waar mijn geld naar toe gaat..) Het is groot (4 slaapkamers, met ieder een eigen badkamer) een grote keuken en een woonkamer. Ook is er een huishoudster, Isabella. Zij doet je was, maakt alles schoon, leegt de vuilnisbakken (net of ik gewoon in de Nieuwstraat in Haarlem zit..) Ik woon hier met Nina (meisje uit Duitsland) en Geny (zij komt uit Frankrijk). Alle drie vonden we het toch wel vreemd dat we ook onze eigen afwas niet hoeven/ kunnen doen, maar aan Isabella over (moeten) laten. Maar (zoals we tegen elkaar zeiden) 'We survived!'

En zo heb ik deze week al behoorlijk wat dingen 'survived'. Allereerst de toets die bepaalt op welk niveau je Spaanse les krijgt. Ik heb op ooit een Duits proefwerk na (had ik een 1,3 voor) een toets nog nooit zo slecht gemaakt haha, ik wist niet eens wat de bedoeling was.. haha. Dus ik zit lekker bij het beginners niveau. Jammer genoeg zat ik de eerste twee dagen wel in een erg grote groep: me, myself and I waren er ook.
Daar zit je dan, op maandagochtend om 8u, met een behoorlijke jetlag een extreem draaierig gevoel (door het hoogte verschil, Quito ligt op 2840m hoog) in je eentje Spaanse les te volgen. Mijn docent, Manuel spreekt amper engels en legt alles in het spaans uit. Aangezien toeval niet bestaat, heb ik les van een docent die elk woord dat ik niet begrijp gaat uitbeelden , met houdingen of synoniemen. Ik lach me rot om die man. En ook om mezelf omdat ik er de eeste twee dagen geen touw aan vast kon knopen. Maar ik merk nu na vier dagen dat ik eigenlijk al best veel woorden weet en ik niet bang ben om fouten te maken in het spaans. Ik vind het nu eigenlijk ook wel leuk om te leren (wat ik eerlijk gezegt niet had verwacht, ik ben namelijk niet echt een 'talenmens'. Soms zie ik alleen door de talen de taal niet meer. Zo worden de spaanse woorden in het engels vertaald, praat ik engels met die meiden. Herken ik veel franse woorden en grammatica in de spaanse taal, doe ik met Geny het huiswerk (we helpen elkaar) dit gaat dan deels in het frans aangezien zij uit frankrijk komt en vind ik het ook grappig om Duits met Nina te praten, tussendoor. (Nederlands is op deze blog na bijna niet bij mij voorgekomen deze week)
Maar goed die Spaanse lessen ga ik ook wel surviven denk ik.

Overal om je heen hoor je dat Quito gevaarlijk is, helemaal voor meisjes. Je moet je hier aan een paar duidelijke regels houden en dan is het simpel. Zo kun je beter niet alleen over straat (neem dan een taxi), in de bus (die altijd overvol is) moet je je tas voor je houden, met je armen er omheen anders wordt hij open gesneden, na een uur of 3 in de middag niet door het park lopen, word je heel makkelijk beroofd, 's avonds helemaal niet over straat lopen, wordt je beroofd en alleen de taxi's met de oranje nummerplaten nemen anders is de kans groot dat je wordt beroofd. Verder is er hier niks aan de hand. Iedereen heeft het ook over de veiligheid. Let hier op, let daar op, doe dit enz. Daar werd ik wel een beetje zenuwachtig van en werd 'de eerste keer van huis naar school lopen' met Nina toch speciaal omdat je niet weet hoe de mensen hier op toeristen reageren. Net als de eerste keer in de bus. Ik zal je vertellen dat ik in ieder geval geen surflessen meer hoef te krijgen wat dat leer ik hier wel in de bus.. Maar met elkaar (ik ga meestal na school op pad met Nina, Geny en Rachel uit Engeland) is het eigenlijk ook heel erg leuk. Nu na een paar dagen voel ik me totaal niet (meer) onveilig. Als we 'avonds weggaan bestel je van te voren een taxi (die gemiddel 1,5 dollar per rit van 15min kost) zo zoek je bepaalde dingen dus ook niet op.

Nu kan ik zeggen dat Quito een heel toffe stad is. Het is er levendig, de mensen zijn vriendelijk, heel druk met auto's en overal taxi's, en het centro historico is heel mooi. Dinsdag middag zijn we naar het centrum gegaan en hebben we er onder andere een kerk 'beklommen'. Een waanzinnig grote en hoge kerk, waar je tot ver boven de klokken kon komen d.m.v. ladders en kleine trappen. Heel bijzonder, zeker wanneer je ongeveer op het dak van de kerk staat en nog zo'n 30 meter hoger klimt (gelukkig heb ik met mijn dakterras thuis kunnen oefenen..) Je kon niet vallen, maar ik denk niet dat ze dit in Europa zouden toelaten. Af en toe voelde ik me net Harry Potter op die kerk. (geen idee waarom, maar ik jullie deze informatie niet onthouden)
Ook deze kerk hebben we dus survived.

Woensdag avond zijn we met ongeveer alle studenten van school inclusief een aantal docenten naar een salsaclub gegaan. Was erg leuk. Ook hebben we vanmiddag op school twee uur salsa les gehad. Woensdag hebben we een kookles gehad op school. Natuurlijk in het spaans. Deze activiteiten worden wekelijks op georganiseerd.

Gek is trouwens, dat je hier van 25 minuten lopen een beetje buiten adem kan raken. Ook dit komt door de hoogte. Je lichaam en vooral longen moeten wennen aan de zuurstof. Alles moet veel harder werken. Alle studenten die ik tot nu toe gesproken heb, hebben of hadden hier last van. Sinds vandaag (donderdag) ben ik in ieder geval niet meer duizelig en verder is het vooral heel vreemd om te merken dat je buiten adem raakt terwijl je voor je gevoel niet echt iets doet.

Morgen ga ik met een groep studenten naar een national park buiten Quito. Je schijnt er van alles te kunnen doen, ik heb alleen nog geen idee wat. Ik weet wel dat ik om 5u op moet (hier is het nu 22.19u donderdag) En fin de la semana gaan we naar de evenaar. Het schijnt dat je door bepaalde krachten niet met je ogen dicht kunt lopen. Lijkt me ergens wel bijzonder om met een been op het noordelijk halfrond (bij mijn vader) en met mijn andere been op het zuidelijkhalfrond (bij Ans) te zijn ;-)

Dan nog het barbeque cijfer:
's ochtens een 8, 's middags een 4, dan raad ik aan toch je handschoenen mee te nemen..

Wist u verder dat de exportwaarde van de Nederlandse bloembollen van 2009 tot en met 2011 met 2% is gedaald? Nu wel.

Ik ga lekker slapen nu. morgen dus vroeg op. Buenos noches y Hasta proxima semana!

SuzannA :-)























  • 29 Juni 2012 - 06:22

    Frank:

    Zo, wat een lang verhaal. Daar is het nu nog te vroeg voor. Dit lees ik later even rustig door :)

  • 29 Juni 2012 - 06:31

    Anke:

    Buenos dias Suzanne!
    Je wordt op deze manier wel lekker gehersenspoeld, nog even en je denkt alleen nog maar in het spaans!
    Hoe staat het met de Ecuadoriaanse mannen? Zijn die eng om te zien? Of valt dat mee?
    Hoe warm is het in Quito?Gisteren was het hier( gevoelsmatig dan) knap warm, gelukkig bleef onweer uit.
    Nou meid, je gaat het wel redden op je hacienda, wat heb je toch een geluk met Isabella!! Doe je best met spaanse les en tot je volgende verslag:
    Hasta....
    Liefs van Anke.

  • 29 Juni 2012 - 06:45

    Frank:

    Zo, ik was toch wakker genoeg om het nu te lezen. Leuk! Moest er een aantal keren hard om lachen.

  • 29 Juni 2012 - 07:51

    Esther:

    Leuk om te lezen, op naar het volgende verslag! Geniet daar volop! Groetjes Esther

  • 29 Juni 2012 - 08:06

    Marjon:

    Hai lieve Sju,

    Wat is heerlijk om je verhaal weer te lezen, komt allemaal weer bekend voor. Als je weer thuis bent moet je maar eens opzoek gaan naar een uitgever voor al je reisverhalen, je hebt talent. Ik weet niet of ik je verhaal wel aan de oma's moet laten lezen, ze zijn al zo bezorgd over je. Vooral oma v.d W vindt het maar niets dat je helemaal in Bosnie zit!!!! Het is wel heel vervelend voor je dat een houshoudster hebt, dit is echt afzien. Geniet er lekker van en pas goed op jezelf. Doe Ans de groeten als je haar ziet zitten op het zuidelijkhalfrond.

    Dikke kus van je moedertje

  • 29 Juni 2012 - 08:15

    Oompje:

    Spannend verslag, geniet er maar van, kijk goed uit en tot je volgende verslag.

  • 29 Juni 2012 - 08:26

    Sonja:

    Hoi Suzanne, dit is mijn 2 de reactie de eerste is van da aardbodem verdwenen ha ha . Ik vind het fijn om weer iets van je lezen en dat het goed met je gaat. Alhoewel ik het wel weer erg spannend vind hoor,maar je bent al bijna 25 dus zal je wel verstandig zijn en je hebt tenslotte al reiservaring toch.Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag,meid geniet van alles maar doe voorzichtig hè. Lieve groetjes van je tante.

  • 29 Juni 2012 - 09:22

    Cindy:

    Joepie! Een verslag van Suus! Klinkt allemaal weer geweldig. Alleen... ik kom Dora nergens tegen? Geniet van alles en doe voorzichtig (ondanks dat je je nu veilig voelt). Liefs, Cindy.

  • 29 Juni 2012 - 12:22

    Ineke Brandriet:

    ola,
    Wat een leuk reisverslag ,jij hebt er feeling voor.Houdt Isabella in ere. In Portugal hadden wij ook zo'n leuk en aardig mens, wilde alles voor ons doen.
    Heb je wel een zelfverdedigingscursus gevolgd. Ik maak een kopie en stuur het naar Elly en Wim want die hebben geen computer. Fijn dat je al een paar leuke meiden hebt ontmoet. Dagmar heeft een mooi dik buikje. Nog een week (of meer) en dan is het jongetje er. Ik laat het je dan wel weten. Pas goed op jezelf. Dikke kus, Ineke

  • 29 Juni 2012 - 15:23

    Noor:

    Watb een leuk verhaal en je hoeft je daar niet te vervelen! Het is of ik het je hoor vertellen :)
    Geniet er maar van...kus uit Haarlem

  • 29 Juni 2012 - 19:47

    Marja:

    Ha die Suus. Ik zag op mijn computer dat je weer op reis bent. (Marco denk ik gedaan). Geniet er maar lekker van

    Liefs

  • 30 Juni 2012 - 08:01

    Marcel:

    Ten eerste, wou ik even zeggen dat bij bol.com de Encyclopedieën in de aanbieding zijn.

    Ten tweede een geleerde DP uit H claimt dat je van je hoogteziekte kan afkomen door je scheetjes in te houden

    Ten derde aan deze behaalde resultaten kunnen geen rechten ontleend worden

    Ten vierde het barbecue weer te H. Sochtends

  • 30 Juni 2012 - 10:36

    Debora:

    Ah! Feitjes!
    Die bloembollen, dat is toch ook wat zeg.. Ik kan me voorstellen dat je je daar druk om maakt. Goed dat je daar even de aandacht op vestigt.
    Daar gaan we later nog wat aan doen.
    Misschien moeten we de 'rollenindebollen' wat meer promoten.

    Nu even on-topic :)
    Wat fijn om wat van je te lezen! En wat fijn dat Isabella bestaat. Zij maakt alles bella

  • 30 Juni 2012 - 10:44

    Debora:



    Vervolg;

    Enjoy suuz! Geniet van alles en iedereen.
    Dikke knuffel voor jou! X

  • 01 Juli 2012 - 20:09

    Noordelijk Halfrond:

    Vroeger was er op school het vak aardrijkskunde (nu geografie) Het N-H was in dat vak echt wel uitblinker. Door het ouder worden vergeet je weleens waar de Evenaar exact loopt. Ik zal het echt nooit meer vergeten !!!

  • 02 Juli 2012 - 16:02

    Andre Kuik:

    Hoi Suus!

    Leuk om je verhaal te lezen. Maarre ben je daar puur voor de Spaanse lessen?

    Veel plezier daar en ik ben benieuwd wat voor avonturen je nog meer mee gaat maken.

    X Dre


  • 05 Juli 2012 - 14:18

    Oma Van Der Weijden:

    De hartelijke groeten van oma en mevrouw de Groot. Ze leven allebei enorm met je mee. Oma denkt vaak aan je en mevr de Groot vindt je erg stoer.

  • 06 Juli 2012 - 14:42

    Lynn:

    Hihi! Leuk! Geniet maar, geniet maar! Alle liefs vanaf de Nieuwstraat

  • 09 Juli 2012 - 14:25

    Marcel:

    Hola Suuz, no pasó mucho ¿eh? Estoy aburrido roto aquí! Ponga un poco y escribir sobre algo. Oh, sí ¡hey! Mn tostadas conseguir tan viejo y rancio.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 29 Juni 2009
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 26907

Voorgaande reizen:

24 Juni 2012 - 24 Augustus 2012

Dora's 2nd exploration

07 Juli 2009 - 06 November 2009

Even lekker weg

05 Oktober 2009 - 04 November 2009

pinda pinda, lekka lekka

Landen bezocht: