Bamos a Peru, maar waar zijn de lama´s nou? - Reisverslag uit Cusco, Peru van Suzan - WaarBenJij.nu Bamos a Peru, maar waar zijn de lama´s nou? - Reisverslag uit Cusco, Peru van Suzan - WaarBenJij.nu

Bamos a Peru, maar waar zijn de lama´s nou?

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzan

17 Juli 2012 | Peru, Cusco

Dag idereen,

Wat een week, wat een week... Ik zal ter verandering niet bij het begin beginnen.
Ik ben in Cusco! EINDELIJK! Woensdag avond ben ik uit Quito vertrokken en ongeveer een week later en in totaal zo´n 75u in de bus te hebben door gebracht het ik het weer SURVIVED.
Maar het was een echt reis week.. en dat bedoel ik niet positief..
Na woensdag voor het laatste met mijn vriendinnen uit Quito te hebben gegeten heb ik de nachtbus genomen naar Cuenca. Ook een historische stad van Ecuador. Reis verliep allemaal prima, maar opeens ben je alleen.. en dat is gek na zo´n tijd.
Ik besloot na een avondje friends en the big bang theory te hebben gekeken dan ook snel verder te reizen. Ik voelde ook een lichte tijdsdruk, want alles wat ik wil zien is of in het zuiden van Peru of in Bolivia.
Dus zat ik vrijdag in de bus naar Peru. In de bus kwam ik een vrouw uit schotland tegen. Het klikte wel tussen ons en ik heb met haar tot een uur geleden gereisd. De grens overgang ging gelukkig zeer soepel en ik vond het eigenlijk wel bijzonder. Na een reis door een landschap die vergelijkbaar is met Afrikaanse savanna, kwamen we rond 19.00u bij de grens aan. Dit betekend dat het dan al donker is en dat de douanebeamten eigenlijk wel naar huis willen. Na een flexibele controle en een stempel in mijn paspoort (woehoe!!) klommen we de bus weer in om de reis te vervolgen. Onze eerste stop in Peru was Hachoucino (of zoiets.. ik ben de naam nu al kwijt. In ieder geval kunnen marcel en debora het heel goed uitspreken. ik zie mogelijkheden tot een cursus... combinatie met rollen in de bollen wellicht?) Dit plaatsje ligt ongeveer halverwege de grens met Ecuador en Lima. Ook ligt het aan de kust, dus ik heb heerlijk langs het strand gelopen. Verder was het dichtbewolkt en vrij koud en ook was er geen hond te bekennen. Nou ja, die waren er eigenlijk wel..

Na een dagje bijkomen van een 24u durende busreis (daarvoor had ik er dus al 14u opzitten..) zijn Karen en ik verder naar het zuiden gegaan, naar Lima. (wederom weer 10u in de bus..) Onderweg zal je al het grote verschil met Ecuador en Peru. Peru is veel armer. Ik dacht dat ik inmiddels wel wat gewend was, maar ik ben er wel van geschrokken. Komt ook door dat de kleur van de huizen dezelfde is als de van de lever-gekleurde bergen. Aangezien lever niet in mijn aura zit (die bestaat voornamelijk uit paars en glitter voor de geinteresseerden) word ik hier niet heel vrolijk van. En als je moe bent van het reizen gaat je humeur nog sneller naar stand ´ik wil hier weg´. Vanwege onze vermoeidheid hebben we in Lima overnacht. Wat een stad. Wat een puinhoop. Quito is in het begin wennen, maar in Lima wilde ik gewoon niet zijn. Mijn eerste ´help ik wil naar huis gevoel´ heb ik dan ook zeker gekregen. Maar ja, dat weet je van te voren dat dat gevoel kan komen. Dus even doorbijten maar.

In Lima zijn we naar een chique busmaatschappij gegaan, genaamd cruz del sur. Het kost effe wat, maar dan heb ie ook wat zullen we maar zeggen. Deze bus bracht ons reschtstreeks naar Cusco. Duur van de rit 29u. Gelukkig heb ik mij record achtereenvolgens in een voertuig nog niet verbroken. Dat was toch echt de 32u durende treinreis in Australie.
De stoelen konden ongeveer tot bedden worden omgetoverd en we kregen maaltijden aan bord. Het idee dat ik naar Cusco zou gaan, waar veel toeristen/ backpackers zijn en waar vandaan ik tripjes kan maken deden me goed. Ook werd ik weer wat blijer van het landschap. Gigantische bergen, af en toe met sneeuw op de top.


Bij aankomst stond Ramon (de verloofde van mijn huisgenootje Shirley) op mij te wachten. Wat ontzettend lief was. Eerst hebben we Karen afgezet bij een hotel en vervolgens zijn we voor mij verder gaan zoeken. Ik zit nu in een wat groter hostel, met veel andere backpackers. Daar heb ik even behoefte aan, niet alleen zijn. Nu is mijn doel hier wat vrienden te maken om mijn reis te vervolgen.

Ik hoorde dat het weer in Nederland zacht uitgedrukt niet echt best is.. Hier is het ook koud.. Overdag schijnt het in Cusco wel mooi te zijn geloof ik. We gaan het zien. Om te barbequen is het ´savonds zeker te koud.. ik geef een 3. Mits je wanten, mutsen en heaters hebt.


Ik ga het even hierbij laten. Als ik meer bruisende dingen heb meegemaakt laat ik het weten. Nu ga ik op zoek naar een restaurantje en niet te laat naar mijn bed. Oh en een warme douche, dat wil ik ook wel..

de volgende keer zal ik twee feiten over de nederlandse geschiedenis geven. Ik zeg maar zo, je moet alleen handelen als de tijd rijp is.. (of als de rapen gaar zijn Jonne, Yousra en Lisa...)


Dikke kus vanuit Cusco!

ps. vanochtend vanuit de bus een hoop lama´s gezien, verder nog niet..

  • 18 Juli 2012 - 05:23

    Sonja :

    Hoi Suus ,wat een reis heb je gemaakt zeg ik ben blij dat ik je daarvoor nog gesproken heb dat vond ik erg leuk.Zo ver weg en dan ineens zo dichtbij. Wat fijn dat je reis goed doorstaan hebt.Ik moet de groeten van Oma doen.Nou meid rust maar lekker uit en ik hoop voor jouw dat je weer gauw leuk mensen ontmoet. Dag meid geniet van alles en maar doe voorzichtig. Groetjes van je tante xxxxxx

  • 18 Juli 2012 - 05:23

    Marjon:

    Lieve Sju,
    Wat een trip heb jij achter de rug!!! Ik hoop dat je even lekker bij kunt komen in Cusco. Wat lief dat Ramon je van de bus kwam halen. Dat is wel heel prettig naar zo'n lange reis. Als je hem spreekt doe hem dan maar de groeten van ons. Doe lekker rustig aan, ik hoop dat je snel vrienden zult vinden om hier mee verder te reizen en dat je nog wel de kleuren van je Aura tegen komt anders is het wel erg somber.Veel liefs, Mar.

  • 18 Juli 2012 - 11:22

    Dolly Bakker:

    Met veel plezier je verslagen gelezen, maar eet je zo vaak barbeque omdat je het lekker vind of omdat er (bijna) niets anders is?? Als je lama's ziet en ze spugen naar je, spuug je dan terug? :)
    Geniet ze verder!

  • 18 Juli 2012 - 18:35

    Cindy:

    Lieve Suus,
    Wat een lange reis heb je gemaakt zeg! Hopelijk raak je gauw bevriend met wat backpackers en wordt het vervolg van je reis wat gezelliger. Het schijnt erbij te horen, dat 'ik wil naar huis-gevoel', maar leuk is het niet... Rust lekker uit van de busritten en veel plezier in (en rondom) Cusco!
    XXX vanuit (het ook heel mooie) Oostenrijk.

  • 19 Juli 2012 - 11:25

    Marjon:

    Hoi Sju, ik heb nu eens een raadsel voor jou, het is zwart en kan op je rug en het kwam uit de puinhoop in je kast, ra ra ra wat is het!!!
    Groetjes Mar.

  • 20 Juli 2012 - 07:38

    Marcel:

    Tis jou beurt om te gooien Suuz! (Tapijt mens erg je niet!)

  • 20 Juli 2012 - 12:40

    Ineke (oma) Brandri :

    Hoi lieverd.
    Fijn dat alles nog steeds goed met je gaat.
    Vind je ook niet dat de tijd zo snel gaat.
    Voor je het weet is deze trip voorbij.
    Dus geniet van alles wat je tegenkomt.
    Kennismaken met armoede hoort daar ook bij. Eindelijk is de baby van Niek en Dagmar geboren. Een mooijongetje.
    4305 gram, blonde haartjes en hij heet Felix. ja,ja van de kattenreclame.Disdag 17-07-2012 geboren. Precies op Minkes verjaardag.
    Economisch voor de toekomst 2 verjaardagen op een dag.
    Pas goed op jezelf. Dikke knuffel,Ineke
    n

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 29 Juni 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 26905

Voorgaande reizen:

24 Juni 2012 - 24 Augustus 2012

Dora's 2nd exploration

07 Juli 2009 - 06 November 2009

Even lekker weg

05 Oktober 2009 - 04 November 2009

pinda pinda, lekka lekka

Landen bezocht: