denk dat ik hem maar gewoon even titel-loos laat.. - Reisverslag uit Perth, Australië van Suzan - WaarBenJij.nu denk dat ik hem maar gewoon even titel-loos laat.. - Reisverslag uit Perth, Australië van Suzan - WaarBenJij.nu

denk dat ik hem maar gewoon even titel-loos laat..

Door: suzie

Blijf op de hoogte en volg Suzan

23 September 2009 | Australië, Perth

Allereerst voor iedereen die mijn uitermate leuke en bovenal educatieve verslagen leest: Ik leef nog! We hebben de trip overleeft. Dan ben ik bang dat er nu een lang verslag gaat komen.. (ik weet van te voren nooit wat ik ga typen, dit is altijd impulsief, maar ik heb zo'n vermoeden dit keer...)

Vorige week maandag zijn we dus vertrokken met onze te grote (lengte: 5.7m hoogte 2.7m) huis op wielen. (Even korte beschrijvind van binnen: koelkast met vriezer, magnetron, wasbak, douche, toilet, 2 kookpitten, kastjes en tv met dvd-speler.. dat alles voor dus maar 10eu per dag, ja ik blijf een backpacker en ik ben er trots op!) Marco als navigator ik als extreem goede chauffeur (heb hem de eerste paar dagen niet af laten slaan, dat kwam later pas haha) gingen Melbourne uit. Helaas moesten we het eerste stuk richting adelaide, maar omdat we nou niet zo heel erg gecharmeerd van de stad waren hebben we maar een soort van binnendoor-afsnij-omrij-route genomen door de bergen. (ja, de gehele trip blijft met dezelfde auto, ik zeg het er gewoon nog maar een keer bij). We hadden er lekker zin in. Erg benieuwd hoe deze trip zou gaan...

Eigenlijk was die bergroute al de 2e dag.. Wat ik nog even moet vertellen over de eerste dag is dat ik een vogel had geraakt (ja zo hoog was die auto dus!) vogel wel dood, auto gelukkig geen deuk en dat is natuurlijk het belangrijkste! haha. Maar we besloten na 1 dode vogel die stand ook maar bij te gaan houden hoeveel ik er nog meer zou raken. Tja je moet wat doen als je 9 dagen in een auto zit toch. De 3e dag begon het echt. Na het passeren van Port Augusta kwamen we OPEENS in de woestijn en begonnen alle tegenliggers naar je te zwaaien! (och dat is zo leuk, dat blijft ook 6 dagen leuk!) De omgeving was heel mooi. Droog eigenlijk vooral, maar bijzonder. Om nog iets te doen te hebben gingen we ook maar bijhouden hoelang we 'niemand' zien, hoeland er geen tegenliggers zouden zijn. We hoopten dat we dan heel stoer konden vertellen dat we uren alleen door de woestijn reden, maar dat kunnen we niet. was een beetje een blamage van 9min en 55sec als maximum.. Gemiddelde tijd dat we iemand zagen was om de 3 a 4 minuten. Ik zal het moment dat we de woestijn in reden nooit vergeten. We waren aan het juichen in de auto hahaha! Echt heel mooi.Voor het eerst had ik het 'Australie' gevoel. Dat ontbrak eigenlijk nog bij mij, maar ik heb het gevonden! Maar ja, het bleef niet bij een dag woestijn.. Het waren 4 en halve dag in de woestijn. (overigens hadden wij natuurlijk op onze eerste woestijndag weer regen.. tja wij maken hier unieke dingen mee, ach ik ben er inmiddels al aan gewend haha het kan ook eigenlijk niet anders, dat hoort bij mij ofzo..)
Onze 2e nacht verbeleven we op een camping,konden we onze telefoon opladen, voor het geval we ergens bereik zouden hebben, maar dat was niet het geval. (veel nachten hebben we op 'rest area' doorgebracht, waar je dan tussen de grey-nomads staat met je campertje, naast elkaar geparkeerd. Dat is veilig hier in australie en nog gratis ook!)
oh nu even terug naar dat bereik.. De dorpen die we onderweg tegen kwamen bestonden voornamelijk uit een benzinepomp. (waar de prijzen heel hoog waren, want ja iedereen die van oost naar west of andersom rijdt, moet daar tanken..). Dat is wel heel gek hoor. We hebben 2 en halve dag gewoon geen fatsoenlijk dorp gezien.

Maar wat hebben we dan wel gezien? Hier komt het: in totaal 76 dode kangaroos (ja dit is een dieptepunt in een uur hadden we er een keer 32..) veel hagedis-achtige-maar-dan-grotere-reptiel-dingen, waarvan ik er in totaal 3 heb plat gereden (ja, moeten ze ook niet op de weg gaan zitten!)en 4 landingsbanen.. Als je niet uit keek landde er nog een vliegtuig op je auto ook daar in de woestijn. (voor iedereen die nu denkt 'huh' hier even een educatieve uitleg: op sommige plekken is de snelweg ook gelijk een noodlandinsbaan voor kleine vliegtuigjes..) Maar ook een walvis!!
wij hebben gewoon gekampeerd naast een enorme cliff en toen we wakker werden en naar buiten gingen zagen we dichtbij de kust (dus van bovenaf) een enorme staart steeds boven het water komen, dat noem ik nog eens bijzonder wakker worden! En in totaal denk ik dat we 6x Ayers Rock hebben gezien. Tenminste we vonden dat het Ayers Rock was. Want als je in Australie bent moet je hem natuurlijk gezien hebben... :S

(hmm dit verhaal wordt niet echt chronologisch geloof ik.) Want de walvis was ochtend dag 5 maar ik moet nog even wat vertellen over dag 4. Van de man die op de camping van dag 3 naast ons stond (volgen jullie het nog?) (oh trouwens ik moet nog even wat kwijt, van die man hadden we ook oesters gekregen. ze waren heel vers en not bad) kregen wij de tip om na penong (ook weer een lilliputter-plaatstje) een onverharde weg in te gaan, die uit te rijden en dan zouden we bij een baai komen met heel mooi blauw water. Dit is ook een plek waar veel witte haaien zwemmen. Dus wij die onverharde weg in, wat goed te rijden was niet echt een gravelroad. En het was er mooi!! Eerst soort moeras achtig, naast de weg. heel droog. Toen reden we langs te grote witte duinen, met te blauw water ervoor. Daarna kwam een weg over het water, aan de ene kant mooi blauw water, aan de andere kant paars water (!?) en nog een stuk door rijden door soort van woestijn-duinen kwamen we bij de baai en ja het was er prachtig! Geen haaien gezien, maar we heel veel kwallen... echt gigantisch! Een heel bijzonder plekje australie! Maar ja, we moesten verder en verder en verder en verder..

Dag 5 was na het goede begin eigenlijk heel zwaar. Je zit midden in de woestijn, je kan geen kant op maar je moet verder. Het is eigenlijk heel gek, want overal om je heen is ruimte maar jij voelt je opgesloten. Een soort van tunnel waar je in zit en doorheen moet. We zijn dan ook tot de conclusie gekomen dat daarom iedereen naar elkaar zwaait onderweg: je ondergaat hetzelfde en dat schept een soort van band of zo. Er was een busje met 2 oude vrouwtjes, met op de achterkant geschreven 'Grumpy en Snowwhite' die we heel vaak tegen kwamen. op dezelfde plekken overnachten en die we weer in haalden onderweg omdat ze zo langzaam reden haha! Was wel grappig.

Dag 6 was geweldig! Fantastisch! Fenomenaal! allereerst reden we de woestijn uit (woehoe!) Vervolgens reden we naar een National Park (Cape le Grand) zo'n 60km naast Esprence (dit park hebben we als tip gekregen van een aantal grey nomads). Men zei dat het er heel mooi was. Om het park in te kunnen moesten we eerst geld in een envelopje doen en in een brievenbus stoppen (heeft ook weer wat!) We reden het Park in en kwamen op een prachtig strand uit (Cape le grand beach) Het was die dag heel bewolkt, maar dat maakte geen verschil. Het zand was zo wit en veel rotsten/eilandjes in zee. Echt geweldig. Daar kwam eigenlijk veel emotie los van niet alleen de afgelopen dagen maar eigenlijk heel mijn reis tot nu toe. Ik vond dat eigenlijk even heel fijn :) Ik heb er geen foto van gemaakt, dat verdient deze plek niet. Als je het wilt zien moet je gewoon even naar West Australie ;)
We gingen verder, naar andere plekken in het park. We hebben heel veel te mooie kustlijnen gezien die ik tot nu toe nergens anders ter wereld heb gezien. Het water te mooi blauw/groen/blauw en het zand te zacht en te wit. Toen we vanaf plek 3 naar onze camping reden (we verbleven die nacht in het park) zagen we hem dan eindelijk: onze eerste echte levende kangaroo! Blij dat we waren na al die doden! haha
Maar het wordt nog mooier, want op de camping waren heel veel kangaroos! Ook eentje met een baby in de buidel (marco heeft hem op foto ik was wederom weer te laat.. verder zeg ik maar zo ik zeg maar niks) Wij hebben dus gewoon tussen de kangaroos gekampeerd!! echt waanzinnig! Ook lag onze camping aan het strand en vanuit de auto kon je heerlijk de zee horen. We kwamen eigenlijk gewoon even bij van alles kan ik je wel zeggen!

Op de weg uit het park hebben we ook nog levende Emu's gezien! (soort struisvogels-maar-dan-anders) en verder nog te leuke vogels die als er een golf aankwam snel weg renden! hihi histerisch!

Dag 7 was een regen dag. Maar dan ook echt regen. Inmiddels reden we door een soort veluwe achtige omgeving (maar dan anders ;)) En toen opeens de zon scheen reden we door een soort Teletubbie landschap. Tja wij hebben alles gehad. En we sloten de dag af met kamperen bij de boer! hahaha! We hebben gegierd. Er was een carvanpark op een soort van erf. Het werd gerund door een oud echtpaar die ook een museum hadden (Tressie's museum) met naaimachines, broodtrommels, klokken, oud servies en nog veel meer troep eigenlijk gewoon (sorry luuc, het is niet persoonlijk bedoeld ;)) Je kon er ook rondleidingen krijgen voor 2dollar, maar zoals de meesten van jullie wel weten word ik (op zijn zachts uitgedrukt) nooit zo heel blij van rondleidingen..
Het uitzicht was inmiddels verandert in een soort van Toscane (tja jullie raden het vast al.. komt ie aan 1,2,3: maar dan anders) Marco zei 'goh wat is het eigenlijk mooi hier' Ik had dat nog helemaal niet door, het valt gewoon niet meer op. Toen realisseerde ik me dat ik eigenlijk wel al verwerd ben qua reizen. Dat ik eigenlijk al gewoon veel van de wereld heb gezien en daar komt nog veel meer bij, zoals over anderhalve week Indonesie.
Dat komt nu wel heel dichtbij moet ik zeggen. Vind het best spannend, maar ik heb er vooral heel veel zin in.

Dag 8 zijn we verder richting Perth gereden en hebben we overnacht in Fremantle een kustplaatste zo'n 20km buiten Perth. Ik had de afgelopen dagen toch wel door gereden en vond het ook wel lekker wanneer ik de laatste dag (vandaag dus eigenlijk) niet veel meer hoefde te rijden. Dus dat kwam mooi uit zo. Nu zijn we dus in Perth. Daar blijf ik tot 30sep, dan vlieg ik terug naar Sydney voor mijn laatste 3 dagen, want 4 oktober vlieg ik (via hong-kong) naar Jakarta.

Jullie willen vast weten hoeveel vogels ik in totaal heb geraakt: 3.. tja ieder zijn hobby zal ik maar zeggen. Dit was tevens mijn laatste keer rijden in Australie, hoop dat ik het thuis nog kan. Word moeilijk denk ik rechts rijden, met automaat in een kleine auto ;) haha!

Dan wil ik jullie ook even informeren over het fenomeen outback plassen. Het spreekt denk ik al voor zich. Bent u geinteresseerd? Cursussen zijn te boeken bij de grotere vvv-kantoren.

Hier volgt ook nog een tip (tja het houdt ook maar niet op he! leuk he! ja!) Stel je gaat op pad en huurt een camper. Hij is enorm groot en ook hoog. Let dan op dat je waarschijnlijk toch niet overal in de camper kan staan...




  • 23 September 2009 - 12:39

    Sjoerd:

    broem, broem, tuut, tuut!

  • 23 September 2009 - 16:15

    Sonja:

    Hey Suus,het lijkt wel of je de hoofdpersoon in een spannende avonturen film bent,met al die beesten die jullie zijn tegenkomen.Het is fijn om te horen dat je de zware reis goed doorstaan hebt mijn complimenten hoor.Het is weer een prachtig verhaal geworden.Groetjes en doe voorzichtig hè.

    Een dikke knuffel van je tante en oom.

  • 23 September 2009 - 18:48

    Marjon:

    Hai lieve Sju,

    Wat een ervaring heb jij weer opgedaan, ik heb veel bewondering voor je dat je in zo'n camper rond rijdt. Je moet je vooral niet verplicht voelen om thuis in een klein automaatje te gaan rijden. Je hebt gelukkig ook nog een fiets( vader zorgt er wel voor dat je banden hard zijn) Er rijden hier ook nog steeds van die hele grote (gelede)bussen die je ook overal naar toe brengt zolang je maar betaalt. Het lijkt mij heel verstandig om deze TIP van mij aan te nemen.
    Ik wens je nog heel veel plezier in Australië en succes met het voorbereiding van je reis naar Bali.

    Dikke kus van Mar.

  • 25 September 2009 - 08:27

    Anke:

    Hoi lieve Suus,
    tjonge jonge wat een lang verslag.Geweldig hoor, jij in zo'n enorme camper,ik zie het helemaal voor me!!En dat gelukkig ook nog zonder pech!!Je avontuur in Australie is bijna voorbij,lijkt me best wel emotioneel,echt waar.
    Blijft Marco achter en ga je alleen naar indonesie? Blijf oppassen op jezelf en nog heel veel plezier hoor.
    Liefs en kus van H/Ank.(Heb je 'm??).

  • 25 September 2009 - 20:59

    Marja:

    Hoi Floortje Dessink,
    Ook jij heb al zo'n mooie story. Ik krijg de neiging om ook naar Australie te gaan.
    Ja Suus, nog een paar met Marco en dan "Hup" naar Jakarta. Ik ben benieuwd hoe je het daar gaat krijgen. Spannend hoor.
    Ik vind het knap van je om zoveel kilometers met de camper af te rijden. Ik doe het je niet na. Petje af hoor.
    O ja, Ik ben van de partij om naar schiphol te gaan op 4 november, wat je al zei. dan kan ik vast oefenen
    Nou Suus, nog veel plezier in Perth en GENIET
    Dikke kus

  • 06 Oktober 2009 - 10:24

    Anne (kunst):

    wat een koelbloedigheid over die vogels!arme beestjes:P
    Ik kijk uit naar je verslag over Indonesie!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Even lekker weg

Recente Reisverslagen:

23 September 2009

denk dat ik hem maar gewoon even titel-loos laat..

13 September 2009

beroemd

03 September 2009

roadtrip deel 2!

29 Augustus 2009

back home again

21 Augustus 2009

Dag lieve bobby
Suzan

Actief sinds 29 Juni 2009
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 26834

Voorgaande reizen:

24 Juni 2012 - 24 Augustus 2012

Dora's 2nd exploration

07 Juli 2009 - 06 November 2009

Even lekker weg

05 Oktober 2009 - 04 November 2009

pinda pinda, lekka lekka

Landen bezocht: